BHV Rooster

In de wereld van bedrijfshulpverlening zijn sommige zaken aan de ene kant simpel maar dan opeens juist weer ingewikkeld. Bedrijfshulpverlening begint meestal met de vraag: hoeveel bedrijfshulpverleners moet ik hebben ? Als je daar na giswerk, diverse rekenmodellen of via maatgevende scenario’s (mijn advies) uit bent gekomen volgen de opleidingen, procedures etc. Prima geregeld toch ?

Maar dan vraag ik tijdens de lunchpauze:

Hoeveel BHV’ers zijn er nu in huis ?

En dan blijken de bedrijfshulpverleners tijdens de lunch buiten de deur te eten of ze zijn aan het wandelen. De paraatheid van de BHV is dan toch iets wat vaak vergeten wordt. Maar hoe weet je nou hoeveel BHV-ers aanwezig zijn in het gebouw ?

App
Om te zien hoeveel BHV-ers je nou echt in huis hebt kun je tegenwoordig gebruik maken van een BHV app. Er zijn er heel veel tegenwoordig en Marieka Baars heeft daar een mooi overzicht van gemaakt. Door geofencing kunnen deze apps realtime inzichtelijk maken wie er daadwerkelijk is. Maar dan is er nog steeds een risico dat er tijdens de lunch (of vakantie) bijna geen bedrijfshulpverleners aanwezig zijn.

BHV rooster
Hoe los je dat op? Simpel, je maakt een BHV rooster. Natuurlijk heb jij al vastgesteld hoeveel bedrijfshulpverleners er aanwezig moeten zijn om op te kunnen treden tijdens een calamiteit. Via een simpel BHV rooster kun je dan jouw bedrijfshulpverleners bijvoorbeeld inplannen per dag en/of per etage. Men kan dan onderling ruilen indien nodig (vrije dag, tandarts etc).

Voor het gemak heb ik een voorbeeld van een BHV rooster gemaakt. Wil je deze hebben ? Stuur mij een email via albert@aasveiligheid en hij komt jouw kant op.

2 gedachten over “BHV Rooster

Een reactie plaatsen