Het vergroten van veiligheidsbewustzijn

Ben jij er klaar voor als er zich een ramp voordoet? Weet jij wat je moet doen als het brandalarm afgaat? Ken je het interne alarmnummer van jouw bedrijf uit je hoofd?

Helaas krijg ik vaak ‘nee’ als antwoord op deze vragen. In dit soort situaties gaat het om de juiste informatie op het juiste moment. Daarom is communicatie bij veiligheid zo enorm belangrijk. Daarmee groeit het veiligheidsbewustzijn !

Is jouw bedrijf zich al bewust van veiligheid?

Veiligheid is niet alleen de taak van een bedrijfshulpverlener maar voor iedereen binnen het gebouw. Iedereen, dus ook jij, is verantwoordelijk voor zijn eigen zelfredzaamheid en een bedrijfsnoodorganisatie moet daar op kunnen bouwen.

Maar hoe vergroot je het veiligheidsbewustzijn onder je medewerkers? Je kunt ze moeilijk allemaal een BHV cursus laten volgen en gelukkig hoeft dat ook niet. Door de wereld van veiligheid te combineren met de wereld van communicatie kan je veiligheid op een leuke manier ‘verkopen’ en kun je jouw boodschap op de juiste manier bij alle medewerkers (en bezoekers) brengen.

Het juiste gebruik van communicatie

Met een speciale landingspagina op intranet over veiligheid bereik je snel alle medewerkers. Vergeet die ellenlange teksten over veiligheid en stop ook je ontruimingsplan diep weg in de la, maar maak de communicatie over veiligheid interactief door te bloggen of zelfs te vloggen. Een korte video is effectief, snel gemaakt en staat binnen no-time online.

Veranderen gaat niet zonder communicatie

De kern van groeien van het veiligheidsbewustzijn is onder andere het veranderen van de bedrijfscultuur. Veiligheid staat vaak onderaan de agenda en er is maar een kleine groep, vaak de BHV, bij betrokken terwijl het in ieders belang is. Zeker in deze tijd van flexwerken is het niet meer verantwoord om alles neer te leggen bij de bedrijfshulpverleners omdat het moeilijk te plannen is om altijd een BHV’er in huis te hebben. Maar hoe maak je veiligheid dan bereikbaar voor iedereen ?

Tips, tools & trics

Maak (on)veiligheid begrijpbaar en gebruik daarvoor visuele tools. Je kunt zelfs een hele campagne bedenken, zoals Boskalis heeft gedaan met NINA, waarmee het hele bedrijf betrokken wordt. Van directie tot aan de werkvloer.

Met de technologie van nu is het ook veel eenvoudiger om medewerkers op een leuke manier bewuster te maken van veiligheid in hun omgeving. Stuur bijvoorbeeld elke maand een vraag over veiligheid rond via de email of bespreek deze tijdens teammeeting.

Maak een BHV Rooster om zo de paraatheid op orde te krijgen.

Maak een veiligheid whatsapp groep aan binnen je bedrijf waarmee onveilige situaties gemeld kunnen worden.

Geen veiligheid zonder communicatie

Wij zijn ervan overtuigd dat communicatie essentieel is bij vergroten van veiligheidsbewustzijn. Je wint als bedrijf enorm als iedereen binnen het bedrijf vooraf verdiept in veiligheid. En niet terwijl er zich een calamiteit voordoet.

Laatst bijgewerkt op 2 mei 2019

2 reacties over “Het vergroten van veiligheidsbewustzijn”

  1. Ik vind veiligheid binnen een bedrijf ook erg belangrijk. Zowel op het gebied van als er een noodsituatie voorkomt, maar ook op het gebied van vreemden binnen het bedrijf. Ik vind het belangrijk dat niet zomaar iedereen het bedrijf binnen kan lopen. Want zo kunnen er ook dingen gebeuren waar je als bedrijf geen controle op hebt.
    Daarvoor hebben wij bij ons bedrijf sinds kort een software systeem. Iedereen checkt bij binnenkomst in als hij het bedrijf binnen komt. Zo kunnen wij duidelijk zien wie er wel en wie er niet is. Maar ook als we dan vreemden binnen het bedrijf zien en niemand staat ingecheckt als gast, weten we dat die niet thuis hoort binnen ons bedrijf.

Een reactie plaatsen