Yulius GGZ Instelling

Project: BHV-opleidingen | Branche: gezondheidszorg | Klant: Yulius

OPleidingen YULIUS

Opdrachtgever

Yulius is een mensgerichte ggz-instelling met 70 locaties binnen de driehoek Rotterdam – Dordrecht – Gorinchem. Yulius biedt hulp aan 19.000 cliënten en leerlingen.

 

Arrow
Arrow
ArrowArrow
Slider

Aan het woord

Piet Moerkerken, Teamleider Arbo, Facilitaire Veiligheid en Milieu, tevens Concernhoofd BHV.

Wanneer kwam u voor het eerst met Aas Veiligheid in contact?

“Bij het aanbesteden voor onze BHV-opleidingen leerde ik AAS Veiligheid kennen. Wij waren op zoek naar een partner die maatwerk kon leveren, en AAS Veiligheid gaf in hun bedrijfspresentatie precies weer wat wij in gedachten hadden.”

Wat bedoelt u precies met maatwerk?

“Heel vaak is BHV een ‘moetje’: bedrijven doen het minimale wat de wet voorschrijft, en dat verloopt dan erg vaak via een basispatroon: een dagje cursus, een diploma, en klaar… Door mijn werk in de brandveiligheid weet ik dat veel dingen beter kunnen. Vaak leer je namelijk dingen die helemaal niet voor jou van toepassing zijn. En andersom: relevante dingen worden overgeslagen.”

“Alleen leren wat jij nodig hebt: daar is AAS Veiligheid goed in”

Kunt u daar een voorbeeld van noemen?

“Nou, dat je bijvoorbeeld iets leert over een bepaald type rookmelder, terwijl je die rookmelder helemaal niet op je locatie hebt! Of dat je bij een EHBO-cursus een kruisverband leert aanleggen, terwijl die er bij aankomst bij de huisarts meteen weer wordt afgehaald. Het gaat om de eerste minuten na een incident: de BHV’ers moeten weten waar de prioriteiten liggen. En, nog belangrijker, moeten ze daar de juiste tools voor hebben. Dat overbodige eruit halen, en alleen leren wat jij nodig hebt: dat is wat AAS Veiligheid goed doet.”

Vind u AAS Veiligheid wat betreft innovatie vooroplopen?

“Dat doen ze zeker. Zo hadden wij een ontruimingsplan: dat is verplicht, en is veelal gewoon een boekje. Dat stond bij ons stof te happen. Het was ook niet visueel, dus ook al lees je het door, dan blijft het nog niet hangen. AAS Veiligheid heeft het gemoderniseerd: interactie erbij, YouTube filmpjes om het aantrekkelijk te maken, et cetera. Dat werkte zo goed, dat het uiteindelijk werd uitgebreid naar een Digitaal Veiligheidsplan. Dit soort opvallende innovaties maakt AAS Veiligheid de ideale partner.”

Hoe gaat die aanpak in de praktijk in zijn werk?

“De aanpak van AAS Veiligheid was bij ons tweeledig. Eerst kregen onze medewerkers training op hun eigen locatie. We begonnen met een rondje over de locatie en keken daarbij vanuit een veiligheidsbril: wat kan beter, zijn er brandscheidingen in het gebouw, dat soort punten. Je medewerkers weten daardoor precies wat ze moeten doen als er iets gebeurt, want ze krijgen ter plekke hun training. Daarna wordt e-learning ingeschakeld: kennistoetsen en oefenscenario’s, uiteraard ook weer met de eigen werkplek als voorbeeld. De ideale manier om risico’s te elimineren en vóór te blijven.”

“Ze bekijken we per situatie heel nauwkeurig wat nodig is”

Is dat niet erg veel allemaal?

“Nee, helemaal niet. Wat ik al zei: AAS Veiligheid haalt de ruis weg en doet wat wél nodig is. En dat verschilt van functie tot functie. Kantoormedewerkers zijn bijvoorbeeld zelfredzamer dan de cliënten in een kliniek. Op kantoor trainen we dus niet alle medewerkers, maar in de kliniek juist wel: die medewerkers hebben de verantwoordelijkheid over de cliënten, ook wanneer ze bijvoorbeeld alleen een nachtdienst draaien. En dat geldt voor onze hele organisatie: ze bekijken per situatie heel nauwkeurig wat nodig is. Niet te weinig, maar ook niet te veel dus.”